Realisatie toegangsbrug Holland Protonen Therapie Centrum (HPTC

Realisatie ‘volledig in werk gestorte’ betonnen brug met bollards

Project: Realisatie toegangsbrug Holland Protonen Therapie Centrum (HPTC)
Opdrachtgever: TU Delft, CRE (Campus and Real Estate)
Uitvoeringsperiode: Medio april tot medio september 2017
Aanneemsom: 1 miljoen

Robuuste brug met beweegbare bollards

In opdracht van Campus and Real Estate van TU Delft, heeft CMD in een bouwteam, samen met Royal HaskoningDHV, een zeer sterke, betonnen brug van 35 meter (l) bij 9,5 meter (b) gerealiseerd. De betonnen brug met vaste en beweegbare bollards (rampalen) en speedgates is volledig in het werk gestort. De brug verschaft nu toegang tot de hoofdentree van het Holland Protonen Therapie Centrum (HPTC). Het project is binnen de gestelde termijn uitgevoerd en opgeleverd.

 

Zoveel mogelijk hindervrij realiseren met trillingsmeters

Tijdens de ontwerpfase heeft CMD in een bouwteam het uitvoeringsontwerp uitgewerkt, waarbij er rekening is gehouden met de gewenste uitvoeringsduur en het budget. Eén van de wensen van het HPTC was het zo veel mogelijk hindervrij uitvoeren van het project. Hierom heeft CMD gedurende het hele project speciale trillingsmeters ingezet.

 

De basis op orde
Bij aanvang van het werk zijn er verkeersmaatregelen genomen volgens de CROW96b richtlijn. Vervolgens is er grondverzet uitgevoerd, zo’n 5.000 m3. Het water is afgedamd door zg. kleidammen, en er zijn werkplateaus aangebracht. Na deze voorbereidende maatregelen is de fundering aangebracht; maar liefst 21 prefab betonpalen zijn de grond in gegaan, tot wel 26 meter diep. Daarna is het landhoofd gestort en zijn er 3 betonnen steunpunten in het werk aangebracht; in één van de steunpunten zitten de bollards verwerkt.

Om de brug goed in het werk te kunnen realiseren is er een heuse hulpconstructie gemaakt die de bekisting voor het aan te brengen brugdek op zijn plaats houdt. De constructie is vervaardigd van stalen buispalen.

Brugdek in werk gestort
Vervolgens is het brugdek in het werk gestort, waarbij er 14 ton wapening in onderheide pijlers en het landhoofd is aangebracht. In het brugdek zitten tientallen mantelbuizen verwerkt, waardoor de elektra- en datakabels worden geleid, ten behoeve van het beveiligingssysteem en de verlichting.
Tot besluit is het leuningwerk op de brug aangebracht en zijn er schanskorven geplaatst. Croon heeft zorg gedragen voor de elektra. Na diverse tests was de brug gereed voor gebruik.

Het hele project is naar volle tevredenheid van TU Delft uitgevoerd en opgeleverd.

Bekijk projecten